آشپزی و خانه داریدستور پخت

طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده یا سینه مرغ

نحوه تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده + سینه مرغ

هویج پلو یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب در فرهنگ غذایی ایران است. این غذا که با ترکیبی از برنج، هویج، گوشت و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود، علاوه بر طعم و ظاهری دلپذیر، ارزش غذایی بالایی نیز دارد. هویج پلو یک غذای کامل است که حاوی مواد مغذی اصلی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. در این مقاله به شما نحوه پخت هویج پلو را به صورت گام به گام آموزش خواهیم داد. از آماده کردن مواد اولیه تا نکات و ترفندهای مهم در هنگام پخت، همه جزئیات را برای شما توضیح خواهیم داد.

پس با ما همراه شوید و در ادامه مقاله، به صورت دقیق و کامل با روش‌های پخت هویج پلو آشنا شوید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • سینه مرغ ۲ تکه یا ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده یا گوشت تیکه
  • هویج ۵ عدد بزرگ رنده شده با رنده درشت
  • کره ۱۰۰ گرم ( واجب نیست )
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک, فلفل سیاه, زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل و دستور پخت هویح پلو

در مرحله ی اول باید گوشت را آماده کنیم. گوشت قرمز یا گوشت مرغ را به تیکه های کوچک خرد میکنیم. حالا پیاز را نگینی خرد میکنیم و کمی تفت میدیم سبک که شد گوشت ( مرغ/گوشت قرمز ) را اضافه میکنیم و تفت میدهیم تا گوشت کاملا تغییر رنگ دهد و سبک شود حالا کمی درب قابلمه را میذاریم تا گوشت مغز پخت شود. گوشت که کاملا مغز پخت شد ( اگر گوشت چرخ کرده استفاده میکنید دیگه لازم نیست این مرحله را انجام دهید) در قابلمه را برمیداریم و اجازه میدیم با همون روغن موجود کمی سرخ بشه و آبی که اتداخته هم بخار شود.

حالا ادویه ( زردچوبه – نمک – فلفل سیاه و دارچین ) را به مقدار لازم اضافه میکنیم و اجازه میدیم کمی با گوشت تفت بخورد تا طعم و بوی بهتری بگیرد.
در ادامه هویج ها را اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم تا هم کمی سرخ شوند هم آبی که دارند کامل بخار شود.

کامل که تفت خورد زعفران دم شده را اضافه میکنیم. زعفران در رنگ و عطر این غذا خیلی تاثیر داره و به همین دلیل  زعفران را غلیظ دم کنید و به غذا اضافه کنید. در ادامه آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و با دیگر مواد تفت می دهیم.

اگر می خواهید طعم هویج پلوی شما شیرین تر باشد می توانید به مقدار دلخواه شکر هم اضافه کنید. و اگر میخواهید کمی ترش باشه میتونید زرشک خیس شده رو همراه با هویج تفت بدهید.

برنج را نسبت به نوع آن خیس میکنیم و به همراه یک قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه آب جوش می ریزیم تا کمی نرم شود.

زمانی که اطراف دانه های برنج کاملا نرم شد و مغز برنج سفت بود باید برنج را آبکشی کنیم. حالا در قابلمه مورد نظرمان کمی روغن می ریزیم. ته دیگ را به سلیقه خود با سیب زمینی یا نان لواش کف قابلمه قرار می دهیم سپس مقداری از برنج می ریزیم.

حالا مقداری از مخلوط هویج و مرغ روی برنج می ریزیم و به همین ترتیب لایه به لایه برنج و مخلوط مرغ و هویج را داخل قابلمه می ریزیم. لایه اخر را با برنج پر می کنیم و کره را خرد می کنیم روی سطح برنج قرار می دهیم.

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج دم بکشد. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت هویج پلوی ما اماده است. هویج پلو را در قابلمه مخلوط می کنیم تا یکدست شود سپس در دیس می کشیم و با زرشک و خلال پسته تزیین می کنیم.

 

نکات مهم برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ

۱- برای اینکه طعم مرغ خوشمزه تر شود، ابتدا گوشت مرغ را به همراه مقداری آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. مقدار آب نباید خیلی زیاد باشد، چون این امر باعث می شود که طعم مرغ درون آب بماند و خوشمزگی اش کمتر شود. پس از اینکه آب به جوش آمد، کف های روی آب مرغ را با قاشق می گیریم و دور می ریزیم. در ادامه می توانیم از سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، هویج و کرفس نیز برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ استفاده کنیم.

۲- یکی دیگر از روش های خوشمزه تر شدن گوشت مرغ این است که می توانیم از ادویه هایی مثل دارچین برای بهتر شدن گوشت مرغ استفاده کنیم. در آخر صبر می کنیم تا آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شود، سپس گوشت مرغ را خارج می کنیم و برای ادامه ی پخت غذا بصورت نگینی یا ریش ریش خرد میکنیم.

 

امیدوارم این آموزش برای شما ساده و آسان باشد و درستش کنید و از طعمش لذت ببرید.

 

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

اسما جابری

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات ، علاقه مند به سئو و دنیای دیجیتال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا