بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

جو بایدن کیست؟ (بیوگرافی رئیس جمهور آمریکا)

جو بایدن کیست؟ بیوگرافی کامل Presidency of Joe Biden

جو بایدن زاده 20 نوامبر 1942، اسکرانتون، پنسیلوانیا، ایالات متحده، او چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال 2021  و چهل و هفتمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده (2009-2017) در دولت دموکرات ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود.

 او قبلاً نماینده دلاویر در سنای ایالات متحده (1973-2009) بود. در آوریل 2023 جو بایدن به طور رسمی پیشنهاد خود را برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور 2024 اعلام نمود.

بیوگرافی بایدن

بایدن که در اسکرانتون، پنسیلوانیا، و شهرستان نیوکسل، دلاویر بزرگ شد، مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دلاویر در سال 1965 و مدرک حقوق را از دانشگاه سیراکیوز در نیویورک در سال 1968 دریافت کرد. در این مدت با نیلیا (1966) ازدواج کرد. این زوج بعداً صاحب سه فرزند شدند.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق، بایدن به دلاویر بازگشت تا به‌عنوان وکیل کار کند و سپس به‌سرعت به سیاست روی آورد و از سال 1970 تا 1972 در شورای شهرستان نیوکسل خدمت کرد.

او در سال 1972 در سن 29 سالگی به مجلس سنای ایالات متحده انتخاب و به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

پنجمین سناتور جوان تاریخ حدود یک ماه بعد همسر و دختر شیرخوارش در یک تصادف رانندگی کشته شدند و دو پسرش به‌شدت مجروح شدند. 

اگرچه او به تعلیق فعالیت سیاسی خود فکر می‌کرد، اما بایدن در سال 1973 متقاعد شد که به سنا بپیوندد و شش بار مجدداً انتخاب شد و طولانی ترین سناتور دلاویر شد.

 در سال 1977 با جیل جیکوبز ازدواج کرد. او یک معلم بود و بعداً صاحب یک دختر شدند. علاوه بر نقش خود به‌عنوان سناتور ایالات متحده، بایدن همچنین استاد کمکی (1991-2008) در ویلمینگتون ، دلاویر، شعبه دانشکده حقوق دانشگاه وایدنر بود.

کنوانسیون ملی دموکراتیک 2008

بایدن به‌عنوان یک سناتور بر روابط خارجی، عدالت کیفری و سیاست مواد مخدر تمرکز داشت. او در کمیته روابط خارجی سنا، دو بار به‌عنوان رئیس آن (2001-2003؛ 2007-2009) و در کمیته قضایی که از سال 1987 تا 1995 رئیس آن بود، خدمت کرد.

او به‌ویژه در مورد مسائل مربوط به کوزوو صحبت کرد. درگیری در اواخر دهه 90 که ایالات متحده را به اقدام علیه نیروهای صرب تشویق می کرد تا از کوزووها در برابر تهاجم رئیس‌جمهور صرب محافظت نمایند.

در جنگ عراق (2003-2011)، بایدن یک طرح تقسیم را به‌عنوان راهی برای حفظ عراق متحد و صلح آمیز پیشنهاد کرد. بایدن همچنین یکی از اعضای گروه بین‌المللی کنترل مواد مخدر بود و سناتور اصلی در نوشتن قانونی بود که دفتر تزار مواد مخدر را تأسیس کرد، سمتی که بر سیاست ملی کنترل مواد مخدر نظارت می‌کند.

کنوانسیون ملی دموکراتیک 2008

کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و معاونت ریاست‌جمهوری

بایدن به دنبال نامزدی ریاست‌جمهوری دموکرات در سال 1988 بود اما پس از اینکه فاش شد و بخش هایی از سخنان بیخ و بن مبارزات انتخاباتی او توسط نیل کیناک، رهبر حزب کارگز بریتانیا، بدون انتساب مناسب، سرقت ادبی شده بود، کناره گیری کرد.

در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2008 هرگز عجله نکرد و او پس از کسب مقام پنجم در حزب دموکرات آیووا در ژانویه همان سال از رقابت کنار کشید.

پس از اینکه باراک اوباما نمایندگان کافی برای کسب نامزدی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها جمع‌آوری کرد، بایدن به‌عنوان یکی از نامزدهای پیشتاز برای معاونت ریاست‌جمهوری اوباما ظاهر شد. 

در 23 اوت، اوباما رسما انتخاب خود بایدن را به‌عنوان نامزد معاون ریاست‌جمهوری حزب دموکرات اعلام کرد و در 27 اوت اوباما و بایدن نامزدی حزب دموکرات را تضمین کردند. 

در 4 نوامبر، بلیت اوباما و بایدن جان مک کین و معاون او، سارا پیلین را شکست داد و بایدن نیز به راحتی در انتخابات مجدد به کرسی سنای آمریکا پیروز شد. 

او اندکی قبل از ادای سوگند به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در 20 ژانویه 2009 از سمت سنا استعفا داد. در سال 2012 اوباما و بایدن برای دور دوم انتخاب شدند، و با شکست دادن میت رامنی و پل رایان ، جمهوری خواهان را شکست دادند.

نقش فعال بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور

بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، نقش فعالی در دولت ایفا کرد و به‌عنوان مشاور تأثیرگذار اوباما و حامی سرسخت طرح‌های او بود.

علاوه بر این، وظایف قابل‌توجهی نیز به او سپرده شد. او به جلوگیری از چندین بحران بودجه کمک کرد و نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست ایالات متحده در عراق داشت. 

در سال 2015 پسر بزرگش،بیو بر اثر سرطان مغز درگذشت. چند ماه بعد، بایدن که از درجه مطلوبیت بالایی برخوردار بود، تا حدی به دلیل صراحت و رفتار مهربانانه ای که در افکار عمومی به وجود آورده بود ، اعلام کرد که وارد انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 نخواهد شد و اشاره کرد که او و خانواده اش هنوز در غم و اندوه هستند. در عوض، او برای هیلاری کلینتون که در نهایت در انتخابات به دونالد ترامپ شکست خورد، مبارزات انتخاباتی کرد.

رابطه نزدیک بایدن با اوباما زمانی مشهود بود که بایدن او را با مدال آزادی ریاست‌جمهوری در 12 ژانویه 2017، تنها چند روز قبل از ترک قدرت، غافلگیر کرد. 

زمانی که اوباما این افتخار را که به‌ندرت داده می‌شود، تقدیم کرد، بایدن را برادر من نامید. در اواخر همان سال بایدن و همسرش این سازمان را تأسیس کردند.

بایدن
معاون رئیس‌جمهور

انتخابات ریاست‌جمهوری 2020

بایدن همچنان درگیر سیاست بود و از منتقدان سرسخت رئیس‌جمهور بود. محبوبیت او همچنان بالا بود. در میان گمانه‌زنی‌های فزاینده مبنی بر اینکه او نامزد خواهد شد یا نه در آوریل 2019 نامزدی خود را اعلام کرد و به یک میدان شلوغ دموکرات پیوست.

بایدن بلافاصله به یک نامزد پیشتاز تبدیل شد و او برنامه‌ای را دنبال کرد که معتدل تلقی می‌شد، به‌ویژه در مقایسه با نامزدهایی مانند برنی سندرز. بااین‌حال، عملکرد ضعیف در اولین مناظره حزب در ژوئن 2019، سؤالاتی را در مورد بایدن ایجاد کرد و حمایت او کاهش یافت. 

پس از سه رقابت اول نامزدی در اوایل سال 2020، به نظر می رسید که سندرز آماده است تا نامزد حزب شود. بااین‌حال، نگرانی‌ها در مورد قابلیت انتخاب شدن سندرز در انتخابات عمومی ، رأی‌دهندگان میانه‌رو را برانگیخت و بایدن در اواخر فوریه در کارولینای جنوبی به پیروزی چشمگیری دست یافت. 

متعاقباً تعداد زیادی از نامزدها کنار رفتند و در اوایل ماه مارس رقابت دو نفره بین بایدن و سندرز شکل گرفت. همان‌طور که بایدن پیروزهای بیشتری را به دست آورد، به‌زودی در میان نمایندگان پیشتاز شد. 

ورود کووید 19 به آمریکا

پس از انتشار سریع همه‌گیری کووید 19  در ایالات متحده، مبارزات انتخاباتی را متوقف کرد، سندرز در ماه آوریل کنار رفت و بایدن نامزد احتمالی دموکرات‌ها شد.

در ماه‌های بعد، بایدن پلتفرمی را ترسیم کرد که شامل تعدادی از سیاست‌ها بود و برای ترقی‌خواهان جذاب به نظر می‌رسید. او به‌ویژه از کمک‌های دولتی به جوامع کم‌درآمد، قوانین جاه‌طلبانه تغییرات آب‌وهوا، مراقبت از کودکان مقرون‌به‌صرفه و گسترش طرح‌های بیمه درمانی فدرال، مانند قانون حمایت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما تصویب شده بود کمک کرد.

در طول این مدت، بایدن در نظرسنجی‌های سراسری، تا حدودی به دلیل انتقاد از واکنش رئیس‌جمهور به همه‌گیری کووید-19 که باعث رکود اقتصادی شده بود، در نظرسنجی‌های سراسری پیشی گرفت . 

در آگوست 2020 بایدن کامالا هریس را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرد. او اولین زن آفریقایی آمریکایی بود که در بلیت ملی یک حزب بزرگ ظاهر شد و در اواخر همان ماه، او رسماً به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات معرفی شد. 

تصاحب ریاست جمهوری

بااین‌وجود، بایدن و هریس موفق به بازسازی اصطلاح دیوار آبی از طریق غرب میانه شدند. در 7 نوامبر، چهار روز پس از انتخابات، بایدن 270  رای الکترال لازم برای تصاحب ریاست‌جمهوری را به دست آورد.

ریاست جمهوری جو بایدن

مجموع آرای نهایی انتخاباتی بایدن 306 در مقابل 232 رای ترامپ بود. بایدن با بیش از هفت میلیون رای آرای مردم را به دست آورد.

ترامپ و چند تن دیگر از رهبران جمهوری‌خواه متعاقباً نتایج انتخابات را به چالش کشیدند و مدعی تقلب در رأی‌دهندگان شدند.

با وجود شکایت‌های متعدد، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نشد و اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق پرونده‌ها منتفی شدند. در این مدت، بایدن و هریس با اعلام دستور کار و انتخاب کارکنان، انتقال به دولت جدید را آغاز کردند. 

تا اوایل ماه دسامبر، همه ایالت‌ها نتایج انتخابات را تأیید کرده بودند و برای تأیید نهایی به کنگره منتقل شد. در میان درخواست‌های مکرر ترامپ از جمهوری‌خواهان برای لغو انتخابات، گروهی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره، به‌ویژه از جمله سناتورهای جاش هاولی و تد کروز اعلام کردند که انتخاب‌کنندگان ایالت‌های مختلف را به چالش خواهند کشید.

 با شروع روند در 6 ژانویه 2021، جمعیت زیادی از حامیان ترامپ از تجمعی در نزدیکی کاخ سفید به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کردند، جایی که ترامپ یک سخنرانی تحریک آمیز ایراد کرده بود که در آن ادعاهای دروغین تقلب در رأی‌دهی توسط دموکرات‌ها تکرار شده بود و از حامیان خود خواسته بود بجنگند.

آشوبگران به مجتمع هجوم بردند و فضای داخلی را تخریب و غارت کردند که منجر به کشته شدن پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کنگره شد.

پس از چند ساعت ساختمان بالاخره ایمن شد و بایدن و هریس به‌عنوان برندگان گواهینامه دریافت کردند. دو هفته بعد، در میان حضور گسترده امنیتی، بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا