بیوگرافی و زندگی نامهفرهنگ و هنر

الهام چرخنده کیست؟ (بیوگرافی بازیگر و مستندساز ایرانی)

الهام چرخنده کیست؟ بیوگرافی کامل + نحوه فعالیت‌های او

آیا با بازیگران سینما به خوبی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید الهام چرخنده کیست؟ بازیگر سینما و تلویزیون ایران الهام چرخنده و همسر سابق فرشید نوابی (بازیگر)، در سال ۱۳۵۷ متولد شد. وی پس از ترک تحصیل در رشته معماری، فعالیت‌های هنری خود را با تدریس طراحی و نقاشی در اصفهان آغاز کرد.

سپس با حضور در تله تئاتر شباشب، در عرصه بازیگری شناخته شد. با درخشش در فیلم سینمایی شب یلدا که اولین ایفای نقش وی در سینما بود، موفقیت زیادی کسب کرد.

ازدواج‌های الهام چرخنده

ازدواج اول الهام چرخنده با مردی که از هویتش تا کنون کسی با خبر نیست یک پسر به نام ارشیا است. ازدواج دوم او با فرشید نوابی از بازیگران سینما و تلویزیون در سال 1375 شکل گرفت که پسر دوم خود را به نام ارسطو به دنیا آورد.

برای سومین بار در شهریور 1396الهام چرخنده با روحانی به نام سیدمحمد درویشی ازدواج کرد و پس از آن به دلیل شغل همسرش ساکن کربلا شد.

جدایی الهام چرخنده از همسرش

الهام چرخنده از تجربیات زندگی خود و جدایی از همسر سابقش، فرشید نوابی، گفته: گاهی دوستان به ما گفته‌اند که شما عیناً جولی و جولز هستید و با یکدیگر شبیه به هم هستید.

در گذشته، چرخنده درباره همسرش فرشید نوابی اظهار داشته بود: فرشید گوش است و من دهان هستم و این موضوع باعث تفاهم عمیقی بین ما شده است، ما مانند تکه‌های پازل همدیگر را کامل می‌کنیم. اما این پازل در اواخر سال ۹۲ به هم ریخت.

الهام چرخنده و فرشید نوابی که در سریال پروانه هم‌بازی بودند، پیش از تعطیلات نوروز به طور بی‌سروصدا از هم جدا شدند. همچنین فرزند کوچک آن‌ها پس از جدایی با پدر خود زندگی کرد.

علت این جدایی هرگز رسماً اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که این تحول سریع و بی‌سابقه در کمتر از ۵ ماه توسط چرخنده آماده شده بود. این جدایی نقطه پایانی گذاشت بر یک هماهنگی طولانی و پایدار بین این دو نفر که از جوانی با یکدیگر ازدواج کرده بودند.

فعالیت‌های الهام چرخنده

الهام چرخنده به‌عنوان اولین بازیگر زن پس از انقلاب و ممنوعیت حضور زنان در اماکن عمومی، به بازیگری در سالن‌های سینما پرداخت.

او با خواندن آهنگ معروفی از پدر موسیقی پاپ ایران، احساسات خود را نسبت به بی‌وفایی و ترک شدن توسط یار در یک صحنه مشهور از فیلم شب یلدا به تصویر کشید.

این تصاویر نشان‌دهنده آمادگی این بازیگر بلندقامت برای یک تحول بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. حضور او در سینما و تلویزیون آغاز شد، اما حضور او در ایران مدت زیادی طول نکشید و پس از بازی در سریال من یک مستأجرم ناگهان صفحه برگشت.

فعالیت‌های الهام چرخنده

این غیبتی بود که چرخنده در مورد آن به روزنامه تماشا گفت: من در همه این سال‌ها فقط در زمینه بازیگری خیلی فعال نبودم. فیلمنامه نوشتم و مشاور فیلمنامه در چندین کار بودم.

الان هم این افتخار را دارم که چندین کارگردان خوب به باور و قلم من اعتماد کردند و من به‌عنوان مشاور فیلمنامه در خدمت آن‌ها هستم.

در زمینه ترانه‌سرایی فعال بودم و برای بعضی خواننده‌ها ترانه سرایی کردم و از همه مهم‌تر اینکه من چندین سال در خارج از ایران ساکن بودم و اینجا نبودم که بتوانم در کاری حضور داشته باشم.

البته آنجا هم بیکار نبودم و فعالیت می‌کردم. او ۸ سال همراه با همسر سابقش در خارج از کشور زندگی کرد و در این مدت برنامه ستاره مهاجر را اجرا کرد. برنامه آکادمی موسیقی ایرانی نیز که قرار بود در شبکه نمایش خانگی پخش شود، هرگز به اجرا در نیامد از کارهای او بود.

عهدی که الهام چرخنده در برنامه زنده بست

الهام چرخنده، بازیگر سریال آوای باران، در ویژه‌برنامه شهر یاکریم شبکه صداوسیمای قم، هنگام اهدای انگشتر، تسبیح و ساعت شخصی خود به‌منظور حراج و جمع‌آوری اموال برای خیریه، تصمیم گرفت پوشش چادر را به‌عنوان نماد انتخابی برای خود، اتخاذ کند.

بازیگر خانم، نوروز سال ۱۳۹۳، در سن ۳۶ سالگی با انتشار یک ویدئو با پوشش چادر و ارسال تبریک عید به رهبر انقلاب، خبر از چرخش ناگهانی در روحیاتش داد.

این اقدام با حمایت گروهی منجر به تبدیل او به نماد تبلیغاتی چادر شد و اکنون اعلام می‌کند که تاکنون موفق بوده هزاران نفر را به پوشیدن چادر تشویق کند.

ماجرای توهین به مادران

ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود در دانشگاه به دانشجویان درباره حضور آنجلینا جولی در افغانستان صحبت می‌کرد که یکی از دانشجویان از او پرسید: آیا شما آنجا بوده‌اید؟

در آن لحظه، چرخنده با الفاظی ناپسند پاسخ داد: نه، مامانت بوده! او در دفاع از توهین خود به مادر دانشجو گفت: زدی ضربتی، ضربتی نوش کن… وی باز هم ادامه داد که کسی که این‌طور می‌گوید، باید این‌طور پاسخ بشنود.

مجموعه آثار الهام چرخنده

  • آوای باران (۱۳۹۲)
  • پروانه (۹۲-۱۳۹۱)
  • من یک مستأجرم
  • دایره تردید
  • دامنه‌های سفید (۱۳۹۱)
  • سوگند (۱۳۸۷)
  • شب یلدا (۱۳۸۰)
  • عروسی مهتاب (۱۳۷۵)
  • شباشب (تله‌تئاتر)
  • هما (شبکه ویدئویی)
  • والس خداحافظی (تئاتر)
  • ستاره مهاجر (اجرا)
  • جنایت و مکافات (فیلم کوتاه)

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا