اخباراخبار سیاسی

محمد فرهادی وزیر علوم شد

مجلس ایران به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای اعتماد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس – خانه ملت – صبح روز چهارشنبه، ۵ آذر (۲۶ نوامبر)، جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت محمد فرهادی جهت تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سخنرانی آقای روحانی آغاز شد پس از سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف و اظهارات آقای فرهادی، در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی رای‌گیری به عمل آمد.

براساس این گزارش، محمد فرهادی با ۱۹۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ آرا، به عنوان وزیر جدید علوم در دولت حسن روحانی از مجلس رای اعتماد گرفت.

محمد فرهادی وزیر علوم شد

محمد فرهادی متولد شاهرود است و شصت و پنج سال دارد. آقای فرهادی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنونی جمعیت هلال احمر ایران است. وی در دولت دوم میرحسین موسوی در دهه ۱۳۶۰ سمت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در دولت اول محمد خاتمی در دهه ۱۳۷۰، سمت وزارت بهداشت را برعهده داشته است.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری به مدت یک ساعت در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی سخنرانی می‌کند و در پی آن، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف نظرات خود را هرکدام به مدت پانزده دقیقه سخنرانی دارند و سپس وزیر پیشنهادی به مدت سی دقیقه برنامه های خود را ارائه و به اظهارات نمایندگان پاسخ می‌دهد.

آقای روحانی در سخنرانی خود در معرفی محمد فرهادی، ضمن تاکید بر اهمیت نقش مجلس، یادآور شد که برای پنجمین بار است که جهت معرفی وزیر علوم در مجلس حاضر می‌شود و از نامزدهای قبلی که در مجلس حاضر شدند و “توانستند رای ۷۰ نماینده یا ۷۹ نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند” تشکر کرد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: “رای نیاوردن وزرا را سایت‌ها و رسانه‌ها به مسایلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد.”

آقای روحانی در سخنرانی خود، نظام جمهوری اسلامی را نوعی دموکراسی خواند که در دنیا کمتر تجربه شده و گفت که این نظام بر خلاف دموکراسی‌های دیگر، حزبی نیست و “مشکلات و ویژگی‌های خود را دارد” اما دولت باید در چارچوب آن کار کند. وی یادآور شد که در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، با اختلاف رای قابل توجهی از سایر نامزدها پیشی گرفت و گفت که نتیجه انتخابات نشانه این است که “گفتمان اعتدال مورد قبول ماست به ویژه آنکه مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید فرمودند.”

رئیس جمهوری در دفاع از وزیر پیشنهادی، گفت که وی پیشتر در دو سمت وزارت علوم و بهداشت خدمت کرده و “فردی انقلابی، مومن، معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه‌هاست.” آقای روحانی در پایان سخنرانی خود، مجلس را ترک کرد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا